|
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ |
(των μαθητών
της Δ1 Αλέξανδρου Καραδήμου και Δημήτρη Ζαχόπουλου)
Μπορεί η
συμβατική αλληλογραφία να αντικαταστάθηκε από τα emails, οι συσκευές
ψηφιακών βιβλίων να μπήκαν δυνατά στην αγορά και οι εφημερίδες να
ποντάρουν πολλά στις διαδικτυακές τους εκδοχές, αλλά το χαρτί είναι
ένα υλικό που ανέκαθεν γοήτευε με την υφή του την αναγνωστική ή
συγγραφική όρεξη του ανθρώπου.
Επειδή
λοιπόν, δεν διαφαίνεται σύντομα η ένταξη του βιβλίου στα «είδη υπό
εξαφάνιση», το χαρτί αποτελεί σημαντικό υλικό της καθημερινότητάς
μας.
Για να το
έχουμε όμως, δεν χρειάζεται να αφανίσουμε τις δασικές εκτάσεις του
πλανήτη. Συγκεκριμένα, έχει υπολογιστεί ότι για την παραγωγή 600.000
τόνων χαρτιού κόβονται δώδεκα εκατομμύρια δέντρα κάθε χρόνο.
Αντίθετα, ένας τόνος ανακυκλωμένου χαρτιού αντιστοιχεί στη «διάσωση»
περίπου 17 δέντρων. Είναι γνωστό ότι μεγάλο ποσοστό του χαρτιού που
χρησιμοποιούμε αποτελεί ανακυκλωμένο υλικό. Οι περισσότεροι δεν
γνωρίζουμε παρ' όλα αυτά το ταξίδι που κάνει η πεταμένη σε κάποιον
μπλε κάδο εφημερίδα μέχρι να ξαναφτάσει στα χέρια μας
«μεταμορφωμένη». Ας παρακολουθήσουμε μαζί την οδύσσεια του χαρτιού.
Η ανακύκλωση,
φυσικά, αρχίζει από εμάς τους ίδιους. Συγκεντρώνοντας όλη την
χάρτινη ύλη που μας είναι περιττή, όπως είναι οι εφημερίδες, οι
χάρτινες συσκευασίες, τα χαρτόνια, τα περιοδικά, οι φάκελοι κλπ, την
«ξεφορτωνόμαστε» σε έναν από τους μπλε κάδους της γειτονιάς μας
-πιθανώς θα βρείτε έξω από κάποια σχολική μονάδα ή στον κοντινότερο
κεντρικό δρόμο. Είναι μια απλή κίνηση, την οποία μπορούμε εύκολα να
προσθέσουμε στην καθημερινότητά μας, βοηθώντας τα χάρτινα
απορρίμματά μας να ξεκινήσουν την «ανανεωτική εκδρομούλα» τους.
Από τον πρώτο
«σταθμό» του κάδου, τα χρησιμοποιημένα χαρτιά «επιβιβάζονται» στα
ειδικά φορτηγά, που μεταφέρουν το υλικό είτε στον χώρο όπου γίνεται
η ανακύκλωση, είτε στις αποθήκες των εμπόρων παλαιοχάρτου, αναλόγως
σε ποιον ανήκουν τα φορτηγά αυτά.
Στα μέρη αυτά
ξεκινά η προετοιμασία της ανακύκλωσης. Πρώτο βήμα είναι η
διαλογή του
χαρτιού, διαδικασία που γίνεται συνήθως χειρωνακτικά. Οι διάφοροι
τύποι χαρτιού
διαχωρίζονται, αφού για παράδειγμα το χαρτί εφημερίδας δεν μπορεί
να
ανακυκλωθεί για να προκύψει φωτογραφικό χαρτί.
Η συνέχεια
περιλαμβάνει την είσοδο του χαρτιού στις βιομηχανικές μονάδες
ανακύκλωσης. Αναγκαίο είναι να διαχωριστεί το χαρτί από τα άλλα
υλικά συνήθως μέσω της «φυγοκέντρησης». Η ύλη μπαίνει σε μηχάνημα
και περιστρέφεται με μεγάλη ταχύτητα και οι συνδετήρες, τα πλαστικά
στοιχεία, κλπ, μένουν στο περιθώριο, αφήνοντας στο κέντρο το καθαρό
χαρτί.
Αυτό με τη σειρά του πάει για.
μπάνιο, εισερχόμενο σε ειδικά πλυντήρια, επιφορτισμένα με το καθήκον
της απομελάνωσης. Καθαρίζεται, δηλαδή, το χαρτί από το μελάνι που
είναι τυπωμένο επάνω του και στη συνέχεια περνάει σε τεράστια
blender, όπου αναμιγνύεται με νερό και μετατρέπεται σε πολτό. Ο
«χαρτοπολτός» που προκύπτει στύβεται, στεγνώνεται, και περνώντας από
ειδικές κατασκευές τυλίγεται σε μεγάλα ρολά, περίπου ενός τόνου το
καθένα. Το ανακυκλωμένο χαρτί είναι έτοιμο να πάρει και πάλι κάποια
χρηστική μορφή.
Ένα «μυστικό»
για το ανακυκλωμένο χαρτί είναι η «εφτάψυχη» υπόστασή του. Το ίδιο
χαρτί μπορεί να ανακυκλωθεί το πολύ επτά φορές, καθώς οι ίνες του
γίνονται πολύ αδύναμες. Γι' αυτό, συχνά, κατά την διαδικασία της
ανακύκλωσης, στον πολτό του χρησιμοποιημένου χαρτιού προστίθεται
ποσότητα «φρέσκου», που προέρχεται από ξυλεία.
Η ανακύκλωση
χαρτιού, απ' ό,τι δείχνουν τα στοιχεία, έχει μπει για τα καλά στην
ζωή μας. Η Ευρώπη, συγκεκριμένα έχει ξεπεράσει το 50% στο ποσοστό
ανακύκλωσης του χαρτιού, ενώ στην Ελλάδα σχετικά υστερούμε ακόμη,
αφού το χαρτί που καταλήγει στους μπλε κάδους αποτελεί το 35%
περίπου του χαρτιού που πετάμε.
Αν ανέβουν τα
ποσοστά αυτά δεν είναι λίγα τα οφέλη που θα προκύψουν για το
περιβάλλον. Αρχικά, μειώνεται η ποσότητα χαρτιού που παράγεται από
εκμετάλλευση ξυλείας. Ταυτόχρονα, «σώζουμε» αρκετό χώρο από τις
χωματερές που ασφυκτιούν, ενώ δημιουργούνται προοπτικές επενδύσεων
και θέσεων εργασίας στις βιομηχανικές μονάδες ανακύκλωσης.
Για το τέλος
αφήσαμε την πρόταση να κάνουμε την δική μας «σπιτική» ανακύκλωση
χαρτιού. Δεν είναι πολύ δύσκολο, αρκεί να έχουμε ένα blender, λευκή
κόλλα και ένα πλαίσιο, φτιαγμένο από καλσόν, εφαρμοσμένο σε ένα
ορθογώνιο πλαίσιο. Ακολουθούμε τα βήματα και θα έχουμε το δικό μας
φρεσκοανακυκλωμένο χαρτί για να το χρησιμοποιήσουμε όπως θέλουμε:
Κόβουμε τα
χαρτιά που δεν χρειαζόμαστε σε λωρίδες και τα βάζουμε να μουλιάσουν
σε νερό. Αφού το απορροφήσουν, προσθέτουμε λίγο ακόμη, ώστε η στάθμη
του να βρίσκεται λίγα εκατοστά πάνω από το χαρτί. Βάζουμε το χαρτί
με το νερό στο μπλέντερ και «χτυπάμε» σε μικρή ένταση, μέχρι το υγρό
να γίνει γκρίζο. Φροντίζουμε το νερό να μην είναι πολύ λίγο για να
μην προκληθεί βλάβη στο μπλέντερ.
Στη συνέχεια,
γεμίζουμε μια λεκάνη με νερό και προσθέτουμε δύο κουταλιές λευκής
κόλλας. Βάζουμε μέσα το πολτοποιημένο χαρτί και ανακατεύουμε καλά.
Βάζουμε κάτω από το νερό το πλαίσιο και στραγγίζουμε πάνω του το
χαρτί, βγάζοντάς το από τη λεκάνη σιγά-σιγά. Το αφήνουμε στον ήλιο
να στεγνώσει εντελώς και το χαρτί μας είναι έτοιμο, ξαναγεννημένο
από τις «ίνες» του.
Καλή
ανακύκλωση!
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ
ΓΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
(Από την Ευμορφία
Μπέλλου)
9-10-2012
Σήμερα
ήρθαν στο σχολείο κάποιοι
κύριοι από τον Δήμο και μας μίλησαν για την ανακύκλωση. Μας είπαν
ότι με την ανακύκλωση μειώνονται τα σκουπίδια και η μόλυνση του
περιβάλλοντος υλικά που ανακυκλώνονται είναι: το χαρτί, το γυαλί, το
αλουμίνιο και το πλαστικό.
Για να
είναι σωστός ο τρόπος που ανακυκλώνουμε πρέπει τα αλουμίνια και τα
πλαστικά να τα συμπιέζουμε. Οι κονσέρβες πρέπει να ξεπλένονται για
να μην μένουν τρόφιμα, το αλουμινόχαρτο να μην έχει λάδια, το χαρτί
δεν πρέπει να είναι κομμένο σε μικρά κομμάτια και το γυαλί να μην
είναι σπασμένο.
Τα
ανακυκλώσιμα υλικά τα πετάμε σε μπλε κάδους. Από κει τα παίρνει το
σκουπιδιάρικο και τα πηγαίνει στο Χ.Υ.Τ.Α, όπου διαχωρίζουν τα
υλικά, τα κάνουν δέματα και τα πηγαίνουν στα εργοστάσια για να τα
ξαναφτιάξουν.
Επίσης
μας είπαν ότι και οι ηλεκτρονικές συσκευές μαζεύονται σε ειδικούς
κάδους και τα ρούχα συλλέγονται σε μια τράπεζα και από εκεί τα
στέλνουν στη Γερμανία.
Ακόμη
μας είπαν πως αν ανακυκλώνονται όλα τα χαρτιά του σχολείου για ένα
χρόνο, μπορούν να σωθούν 17 δέντρα, και πως η ανακύκλωση
δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Στο τέλος μας έδειξαν πως μπορούμε
να φτιάξουμε μια μολυβοθήκη με περιοδικά ή εφημερίδα.
(Από την Ελευθερία
Μπέλτσιου)
Σήμερα το πρωί, ήρθαν
από τον Δήμο, δυο κυρίες και ένας κύριος για να μας μιλήσουν για την
Ανακύκλωση.
'Αρχισαν με το να μας
λένε πόσο σημαντικό είναι να κάνουμε ανακύκλωση.Μάθαμε ξεχωριστά
πράγματα, πράγματα που δεν γνωρίζαμε. Πιστεύω ότι λίγα παιδιά από
την τάξη μου θα τα ξέρανε.
Μας άρεσαν πολύ οι
κατασκευές που μας έδειξαν από υλικά ανακυκλώσιμα.Μας έδειξαν πώς να
φτιάχνουμε μολυβοθήκες που ήταν πολύ εύκολες και πολύ όμορφες.Είχαν
φτιάξει λουλούδια από πλαστικά μπουκάλια και άλλα διάφορα πράγματα.
Μας έδειξαν
φωτογραφίες από μεγάλες πόλεις, γεμάτες με σκουπίδια καθώς και
θάλασσες μολυσμένες από αυτά , με ψάρια να πεθαίνουν.
Εντυπωσιάστηκα με αυτά
που έμαθα σήμερα και θέλω να ξανανιώσω αυτή την εμπειρία...
|